De liefde voor eten was mij al bekend, al ver voordat Instagram foodies inspireerde om dit visueel met de wereld te delen. Deze liefde ontstond vanuit de Chileense keuken; mijn moeder die elke zondag uitgebreid ging koken, met op de achtergrond Carlos Gardel.
Een authentiek verhaal, verteld van mens tot mens en begeleid door een mooie foto, zorgt voor likes. Alleen zijn deze likes niet meer genoeg om te slagen als ‘foodie’ of merk op social media. Want of dit nu Facebook, TikTok of YouTube is, het geïnteresseerd houden van vrienden, fans of volgers is een steeds grotere uitdaging. De welbekende duim omhoog of hartje zijn niet meer genoeg voor bedrijven om bovenaan, of zelfs ergens op de feed, tevoorschijn te komen. Een foto is leuk, maar het verhaal erachter, met interactieve content zoals een (live)video, een dansje of een challenge is beter. En dat is voor veel bedrijven lastig. Je verhaal blijft immers hetzelfde, alleen het medium verandert snel.
Daarom introduceer ik hierbij het recept voor een ‘Sweet Social Cake with a Cherry on Top’. De taart staat voor mij symbool voor het vieren van een speciaal moment dat je met familie of vrienden deelt. Zie het als een verhaal dat je vertelt, in een prachtige verpakking en met een nog lekkerdere smaak. En ja, dat zou je bijna alle dagen wel willen eten, maar dat doe je niet, want het is bijzonder. Ook dit is voor social essentieel, je kunt nu eenmaal niet elke dag kwaliteit posten.
Zie de taart als een (social) concept of post die jij maakt en met je familie gaat delen, en waarvan je (bijna) zeker weet dat ze het lekker vinden en ze er zelfs over gaan praten (sharing).
Eerst ga je inspiratie opdoen; welke taarten zijn nu populair, of opkomend, en welke taart vind mijn familie het lekkerst. Misschien vraag je ze zelfs ‘wat lust je wel, of helemaal niet?’ of ‘wil je met of zonder gekleurde hagels?’. Misschien maakt je broer of oom lekkerdere taarten? Zorg dan dat je weet waaróm deze taarten lekkerder zijn, om zo deze ingrediënten te gebruiken voor je eigen ‘taart’, met in je achterhoofd de kern van jouw business.
Dan ga je naar de basis, door de structuur te bepalen voor je ‘taart’ of contentkalender. Welk platform kies je en met welk doel? Bij het bepalen van de content kies je de thema’s die relevant zijn voor je doelgroep. Dit bepaalt ook meteen op welk platform je sociaal actief zult zijn.
De vulling is een goede verhaallijn, dit zorgt voor consistente contentproductie.
Bijvoorbeeld: Kies je voor het presenteren van een nieuw product voor een video, of past een Q&A hier beter bij? Maak hier een keuze in, maar zorg dat er consistentie en herkenbaarheid is.
En dan komen we bij de versieringen; glazuur, slagroom, chocola. Oftewel de uitwerking; hoe dit tekstueel en visueel eruit komt te zien. Welk beeld past bij de structuur van de content, de identiteit (van product of dienst), tone of voice, wat voor humor?
Je doelgroep moet meteen kunnen zien, ruiken en proeven: deze taart is van jou.
Maar bovenal: oefening baart kunst. Je zult deze taart vaak moeten maken en bijschaven waar nodig. Misschien vindt tante Truus je taart veel te zoet, en heeft ome Henk geen behoefte aan al die prulletjes op de taart. Wees niet bang om je recept hier en daar iets aan te passen. Uiteindelijk zorgt dit voor een authentieke, geoptimaliseerde taart ‘with a cherry on top’.