De nieuwe generatie rulers

Gen Z mobile phone
Blog
22 aug. 2024
|
10 min leestijd

Hoe bereik je Gen-Z?

Een hot topic als je ook maar even door je tijdlijn scrollt: video’s waarin verschillende generaties worden vergeleken en vooral de verschillen aan het licht komen. Laura Holscher maakte er zelfs een serie over - Gen-Wie? - waarin ze als millennial probeert te begrijpen hoe deze nieuwe generatie in elkaar zit. Vergt het dan écht een hele andere aanpak om deze doelgroep te bereiken of leggen we ze nu onder een vergrootglas?

Van Millennials naar Gen Z

Het geboortejaar van Generatie Z is ergens tussen 1997-2012. De meningen over het startjaar zijn verdeeld en er is zelfs een benaming voor de groep die tussen wal en schip valt: Zillennials. Deze in-between generatie groeide nog wel op met videobanden en hebben hun kindertijd grotendeels zonder telefoon doorgebracht, maar zijn wel echte digital natives. Want dat is wat vaak in één adem genoemd wordt als we het hebben over Gen Z: de hele dag met een scherm voor hun neus, scrollend door TikTok. 

Er wordt vaak gedacht dat deze generatie weinig discipline heeft en liever lui dan moe is. Ze worden soms de parttime generatie genoemd, die al vermoeid raakt bij de gedachte aan hard werken. Wie echter dieper kijkt, ontdekt dat ze juist veel waarde hechten aan een goede work-life balance. Werk is belangrijk en er moet brood op de plank komen. Ontspanning, tijd voor familie en een leven buiten het werk zijn minstens zo essentieel voor goede prestaties. Deze generatie begrijpt dit goed en onderneemt actieve stappen om een gezonde balans te behouden.

De succesformule

Als we de social media gewoontes van Gen Z onder de loep nemen, dan is er één overkoepelende conclusie die we kunnen trekken. Ze zijn klaar met filters, Photoshop en zichzelf vergelijken met onrealistische beelden. De trending influencers lijken effortless content te maken waaraan de ‘’normale mens’’ zich kan relateren. Hoe echter, hoe beter. Dit zien we ook terug in de huidige marketingcampagnes: de advertenties die zo min mogelijk lijken op de traditionele reclames slaan het beste aan. Neem dit voorbeeld van HEMA, die onlangs viral ging met een advertentie voor Walibi-tickets. De actie werd verkondigd terwijl de stagiair in een achtbaan zit en er op los gilt. Humor, herkenbaarheid én sales. Ondertussen is de video 2,2 miljoen keer bekeken op Instagram en 1,6 miljoen keer op TikTok.

Al scrollend zien we nog een trend verschijnen: een customer service die meer lijkt op een chat met een beste vriend dan op een formele interactie met een bedrijf. Vooral op TikTok zien we dit gebeuren. Klik een viral video aan en vind een bedrijf als Bol of Zeeman in de comments. Zo reageert Zeeman op een reactie waarin een kijker vertelt dat ze op vakantie gaat naar Zwitserland. ‘’Geniet van de prachtige bergen en succes met de beenspieren trainen!’’ HEMA reageert ondertussen op de vraag waarom ze een bepaalde frisdrank niet aanbieden. ‘’Je zou onze ijskoffie eens moeten proberen, dan weet je waarom". Deze bedrijven zijn niet de minste namen, en toch kiezen ze voor zo’n - in sommige ogen - ‘onprofessionele’ manier van aanspreken. Waarom? Omdat Gen Z zo min mogelijk het idee wil hebben dat ze worden beïnvloed door marketingtrucs. En als we het dan toch over echtheid en transparantie hebben: zo’n nette corporate voelt veelal ook niet realistisch. Gen Z zoekt naar echt, menselijk contact.

Generatie Z: een onbereikbare doelgroep?

 Zeker niet, als je bereid bent je in de gedachtengang van deze generatie te verdiepen. Om Gen Z effectief te bereiken, is het essentieel om traditionele marketingstrategieën los te laten. Deze generatie waardeert eerlijke, ongefilterde content en geeft de voorkeur aan informele en persoonlijke interacties met merken. Succesvolle campagnes zijn daarom degene die op een natuurlijke manier aansluiten bij hun leven, zonder het gevoel te geven dat ze worden gemanipuleerd door marketingtrucs. Merken die dit begrijpen, weten zich op een relevante en betekenisvolle manier te verbinden met deze doelgroep.

Mocht je je bij het inzetten van jouw volgende marketingcampagne willen richten op de nieuwe generatie rulers, dan kun je overwegen om een aantal best practices te analyseren. Wat doet een HEMA, Bol of Zeeman om Gen Z te benaderen? Trendanalyse is hierbij ook een essentieel onderdeel. Als je namelijk op het juiste moment aanhaakt bij een trend, kun je meeliften op het succes hiervan. Wees hierbij creatief, en blijf dicht bij de kern van jouw merk. Echtheid, authenticiteit en transparantie zijn de belangrijkste pijlers om aan te houden in jouw content. Wie weet scoor jij wel de volgende viral video!

Samen regeren?

Neem dan contact met ons op!
Afbeelding van Lily Molina
Neem contact op!