Het leuke aan het werken als Online Marketeer bij Reyez! is de veelzijdigheid aan projecten en type merken. Geen dag is hetzelfde en (bijna) iedere week start je een nieuwe marketingcampagne. Ook binnen die campagnes is er veel diversiteit. Sommige merken adviseren we om beter zichtbaar te zijn in Google en anderen om vooral op social media op te vallen. Natuurlijk is de strategie helemaal afhankelijk van de doelstellingen en doelgroepen van het merk. Aan de hand hiervan, bepalen we met ons Reyez! marketingteam via welke kanalen de doelgroep het beste te bereiken is en welke campagnetypen voor de hoogste conversies zorgen.
Bij het opzetten van de strategie houden we ook rekening met de seizoenen en de maatschappelijke omstandigheden. Een mooi voorbeeld hiervan is het merk Bubalou, een designmerk voor buitenmeubelen. Het grootste gedeelte van de Bubalou collectie bestaat uit loungebanken die je het hele jaar door buiten kunt laten staan vanwege de 100% waterdichte stof. Nooit meer slepen met losse kussens dus! Erg handig als je bij mooi weer maar een half uur de tijd hebt om van het zonnetje te genieten, maar voordat je de hele bank hebt opgebouwd, deze tijd eigenlijk alweer voorbij is.
Maargoed, terug naar marketing: Je kunt je voorstellen dat de seizoenen voor Bubalou van enorme invloed zijn. Met behulp van Google Trends proberen we te voorspellen wanneer de doelgroep online op zoek gaat naar tuinmeubelen en op welk moment wij dus zichtbaar moeten zijn. Het grootste gedeelte van het marketingbudget wordt vooral in het voorjaar ingezet, maar door Corona zien we de piek verschuiven.
Door alle maatregelen en het sombere uitzicht op een vakantie in het buitenland, lijkt het er op dat ‘de Nederlander’ zich gaat voorbereiden op een vakantie in eigen tuin. Zo zijn er natuurlijk nog een aantal andere trends die er voor zorgen dat we meer naar buiten gaan. Denk aan het toenemende aantal veranda’s, mooie tuinen en het ‘lekker buiten zijn’ ansich. Vóór het corona-tijdperk werden tuinmeubelen vooral in de maanden april en mei aangekocht, maar dit vindt nu in februari en maart plaats. Als dit niet op tijd gesignaleerd wordt, ben je te laat en loop je omzet mis. Toch is voorspellen natuurlijk lastig: verschuift de hele piek een maand naar voren of verandert de piek in een heuvel en loopt de verkoop toch nog door tot eind juli?
Wij zijn in ieder geval al in februari gestart met campagnes in de complete online marketing mix: social media, Google, bannering, e-mailing, mailstraten en CRO (conversie optimalisatie).
Ik kan niet teveel verklappen over de verdere invulling van de strategie, maar het is erg interessant, leerzaam en vooral ontzettend gaaf om mee te werken aan het succes van Bubalou en alle andere merken binnen Reyez!
Tot slot: Tijdens mijn pauze wandel ik graag een rondje door de buurt. Ook in mijn vrije tijd zoek ik steeds vaker de buitenlucht op. Ik denk dat dit komt doordat het huis nu al ruim een jaar is omgetoverd tot kantoor. Daarom juist lekker naar buiten: even geen werk, laptops en bureaustoelen…
Heb ik hiermee ook weer een trend te pakken die van invloed kan zijn op Bubalou of andere merken? Who knows. Het is eindelijk lente. Let’s go outside!
P.S. Ben je nieuwsgierig geworden naar Bubalou? Check dan de website en wie weet staat er deze zomer ook een mooie Bubalou bij jou in de tuin! (dit moest ik natuurlijk doen als online marketeer 😉)