“Zoekt, en gij zult vinden”. Wie had ooit gedacht dat deze Bijbelse uitspraak ten tijde van COVID-19 ineens een online opleving zou krijgen in 2020? We gingen massaal thuiswerken, thuis sporten, thuisbezorgen, reserveren, online shoppen, bingewatchen & klussen. Het zijn bijzonder gekke tijden waarin wij ook online een draai probeerden te geven aan de dagelijkse dingen.
Als digital native had je vrijwel meteen onder de knie hoe die zoom-meeting of hangout werkte (trial-and-error), terwijl de rest van Nederland met de eerste lockdown toch maar even ging googelen ‘hoe je een zoom-meeting aanmaakt’ of ‘een zoom organiseert’.
De volgende lockdown was dit ondertussen een tweede natuur voor velen en probeerden we er allemaal maar een feestje van te maken met Jopie Parlevliet schallend door je speakers. Met de kennis van nu zullen een aantal van onze zoekopdrachten gerust blijven en zullen we sommigen -riep daar iemand mondkapje?- heel gauw willen vergeten.
Holland Klust Wie een knappe tuin, balkon of ‘home-office’ wilde bezitten moest ineens zelf aan de slag. Verbouwing? What else?! We gingen massaal aan de klus, brachten ons halve huishouden weg en deden we, met elke worp in de containers (ja dat lucht echt op!), meteen lekker even een lesje agressietraining op maat op. Google Trends-data laat bijvoorbeeld zien hoe Nederlanders vaker naar “containers” zochten tijdens de twee lockdowns.
Zowel tijdens als na corona heeft er wereldwijd een shift plaatsgevonden in online zoekgedrag. Het zal je dan ook niet verbazen dat in de categorie ‘Home and Garden’ de zoekwoorden met 200% tot 300% gestegen zijn ten opzichte van 2019.
Vooral de zoekinteresse rondom “ideeën” en “how to” zijn flink gegroeid. Daar vakantie niet meer vanzelfsprekend was, vulden we onze vrije tijd met dit soort upgrades voor the ultimate home-office en gezellig thuis. De trend van huizen opknappen lijkt iets af te nemen deze dagen, maar zal in de toekomst met ‘het nieuwe werken’ wel belangrijk blijven.
Support your local Met de bestelling nog op de keukentafel en al schrijvend de hashtag #supportyourlocalbusniness of #kooplokaal op je online feed, probeerde Nederland het bestaansrecht van favoriete locals te ondersteunen. Vooral voor veel kleine zaken was het belangrijk om alle mogelijke producten en/of diensten online aan te kunnen bieden. Zoekopdrachten voor het bouwen van een webshop groeiden hierdoor snel. Een trend die wellicht zal blijven als extra dienst bij sommige locals en een kans voor digitale bureaus om op in te springen in het kleine MKB.
De kerst vierden we wederom anders. Ondanks de kerstinhakers van de bekende supermarkten, piekte de zoekterm ‘afhaal’ enorm in Nederland. Met name richting de kerst steeg “kerst afhaalmenu”. Geen rocketscience gezien de maatregelen van die periode, wel interessant daar het gemiddelde voor dit soort zoektermen nog steeds hoger ligt dan in 2019.
Digital shopping Omdat we bijna geen enkele winkel fysiek meer konden bezoeken, was er tijdens beide lockdowns veel interesse in de zoekterm “online shopping”. Van kleding tot tuinset en van chocolade tot aan speelgoed voor volwassenen; de bezorgdiensten draaiden overuren. Webshops in de laatstgenoemde categorie zagen overigens tijdens de avondklok een groei in omzet van 44%. En nee, dat waren geen condooms ;). De verwachting is zelfs dat de verkoopcijfers van dit jaar nog zullen groeien tot 20%.
Terug naar die zoveelste zoom-meeting. Ondanks dat je collega’s vrijwel alleen de bovenkant van je outfit zagen, hoefden we minder wisselende outfits te hebben en kozen we vaker voor gemak. Met de aankondiging van de tweede lockdown keken we nog eens goed in de kast en zochten we massaal naar een ‘joggingpak’. Want comfy clothing is ergens ook wel een statement geworden in 2020; het kan wel degelijk in stijl en hoeft niet meer alleen in die dikke sweat uitvoering met standaard capuchon en kangoeroezak (wel handig voor je internet ‘cookies’ tho 😉).
En nu? We hebben met zijn allen bewezen dat er een aantal zaken gemakkelijk op afstand kunnen, thuiswerken tot een hybride manier van werken behoort en dat er veel mogelijk is van offline- naar online shoppen. De impact van corona op ons zoekgedrag is dus echt iets waar wij als marketeers rekening mee zullen moeten houden voor in de toekomst. Want met vele aanbieders in de online shopping wereld, is het belangrijk om eruit te springen middels slimme en creatieve campagnes. Te denken valt aan specifieke targeting, Smart Shopping, in-market audiences, custom audiences en lokale SEA-campagnes om mensen toch nog naar de winkel te trekken.
Fun facts Tebbie (wat heb je) nou digitaal? Bijna alles! Duidelijk is dat ons online zoekgedrag in 2020 voor een groot deel beïnvloed werd door het coronavirus, maar daarnaast lijken we ook meer tijd te spenderen in offline beleving: koken en bakken tot je erbij neervalt. Van ‘hoe maak je wentelteefjes’ (je moest wat met je oude brood) tot aan een ‘appeltaart bakken’.
Maar ook ‘waarom hamsteren wc-papier?’ (hoarders be like) en ‘hoe maak je een screenshot?’ (vast van die hilarische zoom-meeting). We hebben er met zijn allen aan bijgedragen. Oh en je kán de spraakmakende serie Tiger King bijna niet hebben gemist.