Het kan je haast niet ontgaan: de druk op de zorg in Nederland is erg hoog. Gelukkig kunnen wij met onze kennis en kunde van digitale transformatie een steentje bijdragen om de druk in deze sector enigszins te verlichten. Zo ontwikkelden we samen met Mantelzorgcentrum een nieuwe website waar mantelzorgers een dagje vrij kunnen aanvragen en creëerden we voor Zorgscore een duidelijk platform om zorgaanbieders te vergelijken.
Een ander voorbeeld waar we er op onze eigen wijze alles aan doen om de zorg in Nederland te verbeteren, is onze samenwerking met Vektis . Vektis is hét business intelligence centrum in de zorg en verzamelt data. Daarmee bieden zij heldere inzichten in het zorgaanbod in Nederland. Het gaat daarbij onder andere over het inzichtelijk maken van de wachttijden van instanties of de verleende soorten zorg in een bepaalde regio. Aan ons de taak om ervoor te zorgen dat de website waar al deze data-producten te vinden zijn, een gebruiksvriendelijke UX en UI heeft. Zo maken we het administratieve werk voor zorgmedewerkers zo makkelijk mogelijk en ontzorgen wij hen op digitaal vlak.
Hoe zorg je er dan voor dat zo’n website zo snel en simpel mogelijk doorlopen wordt? En dat ook de niet zo web-savvy gebruikers zo simpel mogelijk door het proces heengaan? Een uitdaging die wij natuurlijk niet uit de weg gingen en waar we je graag meer over vertellen ;)
Zoals gewoonlijk starten we met een design sprint waarin we de behoefte van de klant bespreken: wat is de optimale gewenste oplossing? Dit werken we uit tot een prototype welke we bij een groep daadwerkelijke eindgebruikers testen. Door middel van user tests leggen we de belangrijkste flow voor om te onderzoeken welke hindernissen, fouten en problemen de user story oplevert. De output van deze tests nemen we mee in de doorontwikkeling.
Omdat het invullen van administratieve taken op vektis.nl niet onder de dagelijkse werkzaamheden valt, is het belangrijk om de omgeving begrijpelijk te maken voor iedereen. Verschillende bezoekers hebben ook verschillende doelen en moeten dus op maat begeleid worden. Iemand die bij vraag 1 aangeeft nog helemaal geen inloggegevens te hebben, moet immers anders behandeld worden dan zijn buurman die wél al een gebruikersnaam heeft, maar zijn wachtwoord is vergeten. Door informatie en vragen in stukken te delen, is validatie eenvoudiger en is de grote hoeveelheid informatie op de website beter te volgen.
Een andere manier om het ontwerp gebruiksvriendelijker te maken, is door te rangschikken op basis van de meest gezochte producten/termen/functies. Zo sturen we je de goede kant op. Op basis van informatie vanuit de opdrachtgever en tools die ons inzichten geven over de pagina’s, weten we waar de doelgroep het vaakst naar op zoek is en meestal als eerst op klikt. Door deze bovenaan te zetten, vinden de meeste gebruikers direct wat ze zoeken en wordt tijd bespaard.
Gebruiksvriendelijkheid ligt tenslotte ook op visueel vlak. Bijvoorbeeld in het laten doorkomen van de huisstijl. Herkenning zorgt voor vertrouwen, dus gebruikers van Vektis weten bij het zien van het logo, de kleuren en stijl meteen dat ze bij het juiste loket zijn. Door gebruik te maken van design patterns verstevig je dit gevoel. Design patterns zijn gestandaardiseerde onderdelen, waardoor gebruikers direct weten wat ze moeten doen. Want door de jaren heen heeft ons onderbewustzijn geleerd dat je op een button kunt klikken, een pijltje naar rechts voor ‘volgende’ staat en rood betekent dat er ergens iets is fout gegaan.
Gebruikers van Vektis gaan nu probleemloos door de website en zijn flink minder tijd kwijt aan het aanvragen en opgeven van data. Minder tijd voor administratie, dus meer tijd voor de taken die er echt toe doen: mensen beter maken.
Wil jij je doelgroep ook beter bereiken door middel van een UX en UI die zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn en je klanten gemakkelijk aanzetten tot de gewenste conversie? Wij staan voor je klaar! info@reyez.nl